RO za ekonomiju i finansije

Saopštenje Pokreta Slobodna Srbija o ekonomskim merama Vlade RS

Vlada Slovenija, države koju je takođe zahvatio korona virus, predložila je svojoj Skupštini usvajanje paketa ekonomskih mera za pomoć privredi. Predlog nije usvojen zbog primedbi opcizicije i stručne javnosti i poslat je na doradu. Predlog ekonomskih mera u Srbiji je donela Vlada, ali, taj dokument, od vitalnog značaja za ekonomsku scenu Srbije, nije bio predmet razmatranja Skupštine.

Odlaganje plaćanja određenih poreskih obaveza je potez koji će omogućiti privrednicima da poboljšaju svoju likvidnost u vreme trajanja pandemijske krize. Sa stanovišta budžeta to znači odlaganje poreskih prihoda, a za privredne subjekte odlaganje poreskih obaveza. Ova pomoć se ne kvantifikuje u novčanom obliku, već vremenskom, pošto se radi o odlaganju obaveza koje će dospeti nešto kasnije i to u kumuliranom iznosu.

Direktna pomoć preduzetnicima, mikro, malim i srednjim preduzećima uplatom u visini tri minimalca po zaposlenom stimuliše privredne subjekte da održe svoju delatnost ili postojeći nivo zaposlenih. Ovo je dobra, konkretna mera, vredna oko 800 miliona evra.

Program finansijske podrške privredi preko Fonda za razvoj Republike Srbije preduzetnicima, mikro, malim i srednjim privrednim subjekata, poljoprivrednih gazdinstava i zadrugama je dobra mera, ali teska je samo oko 200 miliona evra.

Garantna šema za podršku privredi preko komercijalnih banka za dodelu kredita pod povoljnim uslovima za one koji nemaju garancijski potencijal, a to su preduzetnici, mikro, mala i srednja preduzeća, kao i poljoprivredna gazdinstva – je dobra, ali samo pod uslovom da ne bude zakasnela.

Međutim, loše rešenje je uplitanje države u finansiranje velikih kompanija koja imaju garancijski potencijal. Te kompanije treba uputiti na tržište kapitala, da samostalno putem emitovanja obveznica ili akcija izvrše dokapitalizaciju i poboljšaju svoju likvidnost. Politika kojom se dozvoljava da kompanija privatizuju profit za svoje vlasnike, a socijalizuju gubitke preko budžeta države je neprihvatljiva. Kompanije koje nemaju garancijski potencijal ne bi trebalo da budu predmet “garantne šeme” jer predstavljaju veliki rizik za budžet Srbije.

Mera 100 evra svakom punoletnom građaninu trebalo bi da bude selektivna i da zaštiti one koji su najugroženiji, a to su građani koji primaju socijalnu pomoć ili minimalnu zaradu, jednom rečju – na građane koji su na egzistencijalnom minimumu. Mi ne verujemo u teoriju “helicopter money” ili “novca koji pada s neba”. Linearna pomoć svakom punoletnom građaninu Srbije je bespotrebna i predstavlja, praktično, samo korumpiranje biračkog tela u izbornoj godini.

Veliki nedostatak je što su merama potpuno zanemarena poljoprivredna gazdinstva, koja, u najmanju ruku, zaslužuju potpuno isti tretman kao i preduzetnici. Situacija kod povrtara, voćara i stočara je dramatična, pijace su zatvorene, a njihova roba ima ograničeni rok trajanja.

Pitanje koje se takode nameće je izvor finansiranja ovog paketa. To bi po planu Vlade trebalo da bude iz budžetskih rezervi, zaduženjem na domaćem tržištu kapitala i inostranom tržištu. Po našem mišljenju država bi, umesto na inostranom tržištu, trebalo da se zaduži kod Narodne banke Srbije.

Sve u svemu, predloženi paket mera bi morao da se vrati na doradu p da bude usvojen od strane Narodne skupštine republike Srbije.

Pokret slobodna Srbija

Odbor za ekonomiju i finansije

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *