Vesti

Koncesija ili pljačka građana?

Da li je pljačka građana Srbije u vidu koncesije Aerodroma „Nikola Tesla” zaboravljena?

Više od dve godine proteklo je od potpisivanja Ugovora o davanju u koncesiju Aerodroma „Nikola Tesla” francuskoj kompaniji „Vinci Airports”, a građani Srbije još uvek ne znaju na koji način se u konkretnom slučaju raspolagalo javnom svojinom. Naročito je neodgovoran i bahat potez predsednika vlade, Ane Brnabić, koja je obećala da će Ugovor o koncesiji biti predočen javnosti do septembra 2018. godine!!! U maniru stranke u koju se u međuvremenu učlanila, predsednica vlade nije održala svoje obećanje, a građanima je ostalo da po ko zna koji put „veruju na reč” vladajućoj garnituri koja je odgovorna za pljačku Srbije istorijskih razmera, kao i srozavanje svih njenih demokratskih kapaciteta.

Pokret Slobodna Srbija podseća da je Aerodrom „Nikola Tesla” jedan od najznačajnijih strateških objekata Republike Srbije i sa tim u vezi njegovo davanje u koncesiju nema bilo kakvog ekonomskog opravdanja, ako je poznato da u poslednjih nekoliko godina aerodrom ostvaruje godišnje prihode u iznosu od oko 30 miliona evra, a da sama aerodromska infrastruktura već treću godinu zaredom zauzima visoko peto mesto među najboljim aerodromima u istočnoj Evropi.

Ovako visok rejting Aerodrom „Nikola Tesla” ne duguje dobroj poslovnoj politici ili „stručnom” menadžerskom SNS kadru, već isključivo dobrom geostrateškom položaju koji zauzima, te zato što je svakoj avio kompaniji jeftinije da i putnički, a i teretni avio prevoz obavlja preko vazdušnog prostora Republike Srbije, imajući u vidu da se nalazimo na raskrsnici najznačajnijih vazdušnih ruta u ovom delu Evrope.

U tom smislu ističemo da Aerodrom „Nikola Tesla” u okvirima svojih delatnosti poseduje ono što se ekonomskom terminologijom označava kao prirodni monopol i zbog toga se svake godine povećava i broj avio kompanija i broj putnika koji prolaze kroz naš aerodrom.

Interesantno je da Vlada Republike Srbije, imajući sve to u vidu nema bilo kakav investicioni plan za svoj nacionalni aerodrom, već se olako odrekla ogromnih finansijskih sredstava i predala je aerodrom u ruke strancima za višestriko niži iznos od onog koji bi mogla da ostvari da je i u narednih 25 godina Aerodrom ostao u vlasništvu građana Republike Srbije, odnosno države. Dodatno brine što je sve to učinjeno pod velom tajne, odnosno, sam Ugovor o koncesiji i dalje se umešno krije od građana Srbije.

Vlada Srbije se odrekla isplativog strateškog, saobraćajnog resursa za samo 501 milion eura obećanih i neizvesnih sredstava. U igri brojki kojoj aktuelni vlastodržac prečesto i maliciozno pribegava, ova cifra može građanima da izgleda grandiozno i impozantno. Međutim, nije potrebno posedovati vanredan matematički talenat da bi se došlo do zaključka da je 30 miliona eura pomnoženo sa 25 godina koliko iznosi koncesioni period jednako cifri od oko 750 miliona eura što čak za trećinu premašuje naknadu koju bi francuska kompanija trebalo da isplati. O naknadi koju bi francuska kompanija trebalo da isplati na ime investicionog ulaganja ne treba mnogo trošiti reči, jer prostora za infrastrukturna ulaganja u svrhu proširenja kapaciteta usled urbanističkih i pravnih ograničenja jednostavno nema. Ne treba smetnuti sa uma ni činjenicu da se avio saobraćaj i avio industrija razvijaju enormnom brzinom i dinamikom, što ukazuje da bi trebalo očekivati i povećanje obima avio saobraćaja kako na globalnom, tako i na regionalnom nivou, što bi bez sumnje dodatno povećalo profit Aerodroma.
Čini se da je da je potpuno neopaženo prošao i podatak da je 340 od 580 zaposlenih u Air Serbia Ground Service-u prebačeno na Aerodrom Beograd, što je suprotno uobičajenim vazduhoplovnim standardima. To pre svega znači da će u budućem periodu Air Serbia plaćati Aerodromu troškove Ground servisa, pa bi u narednih 25 godina taj novac završavao na računima francuske kompanije „Vinci Airports”.

PSS upozorava i na poslovnu politiku francuske kompanije kada je reč o zapošljavanju i radnim mestima. Naime, U 2016. godini „Vinsi Airports” je na 35 aerodroma koje je imao u koncesiji u proseku zapošljavao oko 125 radnika na milion putnika. Ako se taj broj primeni na promet aerodroma „Nikola Tesla” koji je u 2016. godini iznosio oko 5 miliona putnika, dolazimo do podatka da bi po kriterijumima „Vinci Airports-a” za taj promet putnika bilo dovoljno 625 zaposlenih. Otuda dolazimo do podatka da bi broj zaposlenih za 5 miliona putnika bio oko 835 i za čije bi se plate tada izdvojilo nešto preko 10 miliona €, umesto 24 miliona € koliko se izdvaja u proteklih nekoliko godina. To znači i da vlast sprema veliko kolektivno otpuštanje od preko 1000 radnika, budući da je na Aerodromu trenutno zaposleno oko 2000 radnika. Uzimajući u obzir opštu situaciju u vezi sa zapošljavanjem i radnim odnosima, izražavamo veliku zabrinutost i sumnju da će kolektivna otpuštanja biti praćena adekvatnim programima koje propisuje Zakon o radu i da će time u velikoj meri biti nastavljeno ugrožavanje socijalnog i ekonomskog poretka naše države.

Najzad, treba posebno istaći da se PSS ne protivi koncesiji kao takvoj i kao načinu da se unapredi srpska privreda, ali samo onda kada je politički i ekonomski opravdana i samo onda kada joj prethode stručne, ozbiljne i nezavisne studije izvodljivosti i procene.

Republika Srbija koja se pre dve godine odrekla svog strateškog resursa na 25 godina, mora da zna zbog čega to čini i sa kojim ciljem. Ono što smo do sada mogli čuti od predstavnika aktuelne vlasti, jeste da je cilj koncesije već ispunjen time što je obezbeđen 501 milion eura na ime naknade koju plaća koncesionar. Ta cifra je , kako smo pokazali, premala, a i pored toga, ona neće biti utrošena u razvojne i investicione svrhe, već u vraćanje dugova koje je ova vlast u proteklih 5 godina stavila na teret svih građana Republike Srbije.

Pokret Slobodna Srbija nastavlja da se bori za svakog građanina bez obzira na njegovo političko opredeljenje i za svaki pojedinačni interes Republike Srbije, te će sa tim u vezi, najšira javnost uskoro biti obaveštena o konkretnim merama i aktivnostima koje će PSS organizovati u cilju sprečavanja ove očigledne izdaje srpskog interesa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *